مهندسي مكانيك خودرو



نوشته شده در تاريخ یک شنبه 11 ارديبهشت 1390برچسب:, توسط خشنود دولت |

cngاز رویا تا واقعیت



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 7 ارديبهشت 1390برچسب:, توسط خشنود دولت |

CNG و LNG و GTL در انتقال گاز طبيعي  ...



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 7 ارديبهشت 1390برچسب:, توسط خشنود دولت |

ال.پي.جى و بازارهاى آن



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 7 ارديبهشت 1390برچسب:, توسط خشنود دولت |

بيوديزل چيست؟



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 7 ارديبهشت 1390برچسب:, توسط خشنود دولت |

انتقال گاز طبيعي با فناوري هاي جديد



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 7 ارديبهشت 1390برچسب:, توسط خشنود دولت |

گاز سنتر چیست ؟



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 7 ارديبهشت 1390برچسب:, توسط خشنود دولت |

گاز خام تا فراورده



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 7 ارديبهشت 1390برچسب:, توسط خشنود دولت |
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 7 ارديبهشت 1390برچسب:, توسط خشنود دولت |

ضرورت هاي استفاده از سي ان جي



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 7 ارديبهشت 1390برچسب:, توسط خشنود دولت |

سوخت رساني گاز نفتي مايع LPG



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 7 ارديبهشت 1390برچسب:, توسط خشنود دولت |

سوخت رسانی گاز طبیعی فشرده یا CNG



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 7 ارديبهشت 1390برچسب:, توسط خشنود دولت |

انواع کیتهای تبدیل:



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 7 ارديبهشت 1390برچسب:, توسط خشنود دولت |

 صنعت خودروهاي گازسوز cng



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 7 ارديبهشت 1390برچسب:, توسط خشنود دولت |

آلایندگی خودروهای گازسوز:



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 7 ارديبهشت 1390برچسب:, توسط خشنود دولت |

طبقه‌بندی خودروهای گازسوز:



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 7 ارديبهشت 1390برچسب:, توسط خشنود دولت |

گازسوز کردن خودرو



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 7 ارديبهشت 1390برچسب:, توسط خشنود دولت |

سوخت رسانی گازیlpg



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 7 ارديبهشت 1390برچسب:, توسط خشنود دولت |

گاز طبيعي(NG):



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 7 ارديبهشت 1390برچسب:, توسط خشنود دولت |

LNG   گاز طبیعی فشرده



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 7 ارديبهشت 1390برچسب:, توسط خشنود دولت |
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 7 ارديبهشت 1390برچسب:, توسط خشنود دولت |

گرايش جهان به استفاده از گاز طبيعي



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 7 ارديبهشت 1390برچسب:, توسط خشنود دولت |

بيو گاز انرژي از ياد رفته



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 7 ارديبهشت 1390برچسب:, توسط خشنود دولت |

تجهیزات سوخت رسانی گاز



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 7 ارديبهشت 1390برچسب:, توسط خشنود دولت |

 

انواع ايستگاه‌های سوخت‌رسانی :CNG

          ايستگاه سوخت‌رسانی کُند:

(Slow Fill)

ايستگاه سوخت رساني كند

 

         
ايستگاه سوخت‌رسانی سريع:

(Fast Fill)

ايستگاه سوخت رساني سريع

 


ايستگاه سوخت‌رسانی مادر- دختر:
(Mother – Daughter )

سوخت رساني مادر دختر

نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 7 ارديبهشت 1390برچسب:, توسط خشنود دولت |

 

سوئيچ تبديل:
(Change Over Switch)

 

سویچ تبدیل

 

         سوئیچ تبدیل مهمترین قسمت ارتباط دهنده سیستم گاز‌سوز با راننده میباشد که در خودروهای دو‌سوخته استفاده می‌شود. اين وسيله به كمك  ECUدر خودروهايي كه مجهز به سيستم كنترل مركزي مي‌باشند، اطلاعات لازم را براي راننده فراهم ميسازد تا ضمن اينكه راننده حق انتخاب و تعيين نوع سوخت را داشته باشد، سوئيچ تبديل نيز به كمك ECU  بتواند به‌طور هوشمند عمل كرده و در شرايط اضطراري سوخت را از گاز به بنزين تغيير دهد و پس از رفع مشكل، دوباره به حالت گاز باز گردد.

         در بسیاری از سوئیچ‌های تبدیل، علاوه بر کلید انتخاب نوع سوخت، چراغ‌هایی روی مجموعة سوئیچ تعبیه می‌شود که با رنگ‌ها و وضعیت‌های مختلف، اطلاعات مفیدی از نحوه عملکرد کیت را نشان می‌دهند.

         سوئیچ تبدیل دارای سه موقعیت برای انجام سه کار می‌باشد که در زير آورده شده‌است.

«کارکردن در حالت بنزین»

« کارکردن در حالت بنزین و گاز»
 
«کارکردن در حالت گاز»
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 7 ارديبهشت 1390برچسب:, توسط خشنود دولت |

 

رگولاتور:                                                       
(Regulator)

رگولاتور

 

         رگولاتور ابزاری براي تبديل گاز فشار‌بالا به گاز فشارپایین ميباشد. رگولاتور يك شير كنترل فشار مكانيكي محسوب مي‌شود كه فشار گاز فشرده داخل مخزن را به مقدار مناسبی کاهش می‌دهد تا بتواند احتراق را در حد بهینه كنترل كند.

         محدوده فشار کاری رگلاتور با توجه به فشار مخازن ذخیره، شير مخازن يا ساير شيرهاي سولونوئيدي، اندازه لوله‌ها، فيلترها، رطوبت گاز و فشار مورد نیاز گاز برای اختلاط با هوا، مشخص می شود. برای جلوگیری از آسیب رسیدن به شیرها و مسدود شدن رگولاتور همواره از یک فیلتر فشار بالا در ورودی رگلاتور و یک فيلتر داخلي با منافذ 40 میکرونی استفاده می کنند.

         گاز فشار بالای خروجی از مخازن بعد از عبور از خطوط  پر فشار سوخت و فیلتر فشار بالا، به محض باز شدن شیر سلونوئیدی وارد رگلاتور می شود. در این هنگام گاز با گذشتن از شیرهای رگلاتور بسرعت منبسط شده و فشار آن تا یک اتمسفر(یا دو اتمسفر) کاهش می یابد.

         در اثر انبساط گاز بعد از گذشتن از شیرها، دمای آن به سرعت کاهش می یابد که در پی آن لايه‌ای از هيدرات و یخ در محل خروجي ایجاد می‌شود. اين امر سبب كاهش ميزان جريان شده و افزايش آلودگي خروجي از موتور را به‌ همراه خواهد داشت. البته اگر موتور براي مدت كوتاهي خاموش شود اين مشكل برطرف مي‌شود ولي با استارت دوباره مشكلات آغاز می‌شود. به‌همين دلیل جریانی از آب‌ گرم ‌كننده مورد استفاده قرار می‌گیرد. این آب گرم‌کننده در رگولاتور گردش كرده و مانع از يخزدگی می‌شود.

در شکلهای زیرقسمتهای داخلی و همچنین نحوه عملکرد یک رگلاتور سه مرحله ای نشان داده شده است:

 

 

 

 

 

 

         رگولاتورهاي مورد استفاده ممكن است يكي از سه نوع زير باشند:

         يک رگولاتور سه مرحله‌اي

         يک رگولاتور دو مرحله‌اي

         دو رگولاتور به صورت جداگانه

رگولاتور سهمرحله‌اي:

         اين رگولاتورها يك وضعيت پايدار را براي موتور ايجاد مي‌كنند و البته بيشتر در موتورهايي مورد استفاده واقع مي‌شوند كه توان آنها 20 تا 90 کیلووات است. نحوه عملكرد این رگولاتورها بهصورت زیر است:

         مرحله اول؛ كاهش فشار از  psi3000 به  psi60 می‌باشد. در اين مرحله از يك شير تفلوني استفاده مي‌كنند كه توسط ديافراگم و يك فنر كنترل مي‌شود. همچنين این مجموعه داراي يك سيستم مبدل حرارتي است تا با انتقال گرما به رگولاتور، مانع از يخزدن آن در هنگام انبساط گاز شود.

         مرحله دوم؛ كاهش فشار از  psi60 به  psi18 مي‌باشد كه شامل يك شير با پوشش لاستيكي است كه توسط يك ديافراگم و يك فنر كنترل می‌شود. البته فشار اين مرحله برحسب نوع رگولاتور  متغير مي‌باشد.

         مرحله سوم؛ اين مرحله شامل يك شير با دريچه لاستيكي است که توسط فنر و ديافراگم كنترل می‌شود (ديافراگم سبب افزايش كنترل می‌شود). البته در ورودي مرحله سوم يك شير سولونوئيدي قرار دارد كه جريان را در مواقع لازم قطع مي‌كند. همچنین در موقعي كه موتور راه‌اندازي مي‌شود و سوئيچ روي شرايط گاز است، اين شير اجازه عبور جريان گاز را مي‌دهد. توسط فنر، بار روي موتور اندازهگيري شده و به ديافراگم منتقل مي‌شود تا امكان نگه‌داشتن موتور در حالت ايده‌آل به‌ وجود آید.

          رگولاتور دومرحلهای:

         رگولاتور  CNGميتواند يك رگولاتور دومرحله‌اي نیز باشد كه در مرحله اول فشار حدوداً به psi 100 مي‌رسد و كاهش فشار به اندازه‌ای است ‌که سوخت می‌تواند از ميكسر عبور كند و وارد منيفولد ورودي شود. در مرحله دوم تغييرات فشار به مقدار سوختي كه تزریق مي‌شود بستگي دارد. در این مرحله از شیرهای کنترلی استفاده مي‌شود. دو نوع رگولاتور دومرحلهاي وجود دارد كه عبارتند از: رگولاتور پيستوني و رگولاتور ديافراگمي. رگولاتور پيستوني كنترل بهتري روي فشار خروجي که متفاوت با فشار سيلندر است، دارد. در مرحله دوم ميزان كنترل فشار بهصورت مختصر مي‌باشد. رگولاتورهاي دومرحلهاي دارای گرم‌كننده، حسگر دما و شير سولونوئيدي هستند كه همراه يك فيلتر به ورودي رگولاتور متصل شده‌اند و در هر مرحله هم یک شیر ایمنی به رگولاتور متصل است.

      دو رگولاتور به صورت جداگانه:         

         در اين وضعيت از دو رگولاتور به نام‌هاي رگولاتور فشاربالا و رگولاتور فشارپايين استفاده مي‌كنند. رگولاتور فشاربالا، گاز را از فشار مخزن به  psi170 رسانده و براي سيستم‌هایي با دبي جريان و راندمان گرمايي بالا مورد استفاده قرار مي‌گيرد. اين رگولاتور بعد از كاهش فشار، سوخت CNG را به درون لولههاي مسي فشار پايين منتقل مي‌كند. نصب این رگولاتور بسیار آسان است.

         رگولاتور فشارپايين، يك رگولاتور دومرحله‌اي است که فشار گاز را از مقدار آن در خروجی رگولاتور فشاربالا  به حدود  psi  22 /0 يا 6  اینچ آب كاهش مي‌دهد.

نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 7 ارديبهشت 1390برچسب:, توسط خشنود دولت |

 

شيرهاي CNG

 

شير‌هاي سولونوئيدي:
(Solenoid Valve )                                                       

         شير  سولونوئيدي توسط یک سوئيچ، وظیفه انتخاب نوع سوخت را بر عهده دارد. زماني كه سوئيچ سوخت جايگزين انتخاب ميشود، شير سولونوئيدي بنزين، عرضه بنزين را قطع كرده و زماني كه سوئيچ بنزين انتخاب مي‌‌شود عرضه سوخت گاز طبيعي را قطع می‌کند. شيرهاي سولونوئيدي به دو دسته تقسيم ميشوند كه عبارتند از:

         شير سولونوئيديCNG

         شير سولونوئيدي بنزين

         شير سولونوئيدي CNG:

         شير سولونوئيدي CNG يك شير الكتريكي- مغناطيسي است و روي لوله‌هاي رابط بين شير سوختگيري (شير روي سليندر) و رگولاتور فشار نصب مي‌شود. این شیر وقتيكه موتور با بنزين كار مي‌كند يا موقعي كه موتور خاموش است جريان را قطع می‌کند. این شیر مجهز به يك فيلتر براي پالایش CNG است.

شير
سولونوئيدي بنزين:
يك شير الكتريكي- مغناطيسي است و روي لوله‌هاي رابط بين پمپ سوخت و كاربراتور نصب می‌شود. این شیر وقتي كه موتور با  CNGكار مي‌كند يا موقعي كه موتور خاموش است جریان بنزین را قطع می‌‌کند. این شیر مجهز به يك شير دستي براي مواقع اضطراری است.
شير سوخت گيري:


شیر cng
                                  
مهمترين قسمت در سيستم سوخت
گيري CNG، مخازن سوخت هستند. گاز از طريق دريچه سوختگيري كه در بدنه خودرو واقع است، به درون مخزن پمپ مي‌شود. يك شير يكطرفه در اين مكان و در كنار حسگري كه براي اندازه‌گيري سوخت قرار داده شدهاست، نصب مي‌شود. اين شير يكطرفه در زمان سوخت‌گيري مانع از برگشت سوخت به سمت مخزن سوخت‌گيري مي‌شود.

شير سوخت‌گيري جریان  CNGرا در مواقع اضطراری يا تعمیرات بسرعت قطع مي‌كند. گاز طبيعي توسط اتصالات ويژه‌اي به شير سوخت‌گيري ماشين پمپ مي‌شود، البته اين اتصالات در كشورهاي مختلف فرق مي‌كنند.

شیر سی ان جی

شير مخزن:
(Cylinder Valve)

این شیر بر روی مخزن ذخیره نصب شده و ارتباط درون مخزن را با سایر تجهیزات خارجی برقرار می کند.   این شیر متشکل از شیر فشار شکن، شیر قطع خودکار جریان گاز، شیر دستی و سولونوئیدی است که در ادامه به تشریح وظایف هر یک از آنها می پردازیم:

شیر سولونوئیدی: در بعضی ار خودروها شیر مخزن به یک شیر سولنوئیدی مجهز شده است که این شیر با توجه به فرمانهای ارسالی از
ECU عمل کرده، اجازه خروج گاز از مخزن را می دهد.
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 7 ارديبهشت 1390برچسب:, توسط خشنود دولت |